Prof. Dr. M. Murat TUNCER
İç Hastalıkları ve Gastroenteroloji Uzmanı

İç Hastalıkları ve Gasrtoenteroloji

Ülseratif Kolit

Ülseratif kolit, kalın bağırsağın içini örten  tabakanın  ( mukoza – submukoza ) iltihabıdır. İltihabi değişikliğin olduğu  bölgede bağırsağın iç yüzünü döşeyen örtü tabakası olan  mukozada ülserler oluşur.Bu nedenle hastalığa , ülserle karakterli  hastalık anlamına gelen ülseratif kolit denir.Kalın bağırsak içinde en sık rektum ve sol kolon (kalın bağırsağın son bölümü ) etkilenir. Bağırsak kanalının diğer bölümleri (örneğin: mide, ince bağırsak ) bu hastalıktan etkilenmez.

ulseratif_kolit

BELİRTİLERİ NELERDİR ?

• Rektal kanama, mukuslu akıntı,
  • Kramp tarzında karın ağrıları
  • İshal
  • Zayıflama,halsizlik,
  • Ateş

Genelde genç erişkin ve orta yaş grubunda görülür. Uzun yıllar süren ( 15-20 yıl) olgularda kanserleşme riski taşır. Hastalığın kesin sebebi bilinmemektedir.  Hastalık genelde kronik seyirlidir. Ancak bazen şiddetli akut ataklar yapar. Rektal kanamalar, devamlı ishaller, şiddetli karın ağrısı, karında şişme, ateş, halsizlik ve huzursuzluk gibi tehlikeli belirtiler gösterebilir. Hastalığın tanısında Kolonoskopik, radyolojik tetkikler en başta gelir.

TEDAVİ NASIL YAPILIR ?
Ülseratif Kolit tedavisi genelde ilaçla yapılır. Ancak aşağıdaki durumlarda Cerrahi tedavi gerekir ;

• 20 yılı aşan olgularda (Kanserleşme riski nedeni ile ),
  • Acil komplikasyonlarda ( ağır kanamalar, delinmeler, ağır iltihabi durumlar )
  • Yoğun tedaviye rağmen iyileşme göstermeyen şiddetli akut ataklarda,
  • Senelik yapılan kolonoskopik tetkiklerde alınacak biyopsilerde “ağır displazi” ( habasete gidiş yönünde değişiklik) saptanmasında.
ulseratif_kolit2ulseratif_kolit3

Ülseratif Kolit ameliyatında tüm Kolon ve Rektumun anüse kadar çıkarılması şarttır ( yukarıdaki şematik resimler ).Daha sonra ince barsaktan yapılacak bir hazne ( rektumun yerine)  Anüsle birleştirilecektir. Özel bilgi ve deneyim gerektiren bu ameliyatın bu konuda deneyimli bir cerrah tarafından hastaya her türlü detaylar anlatıldıktan sonra yapılması gerekir.
Ülseratif kolit (ÜK) daha çok 15-40 yaşları arasında görülmektedir. Ülseratif kolit gastrointestinal sistemde sadece kalın barsağı etkileyen ve barsağın iç yüzeyini etkileyen bir hastalıktır.  Sadece kalın barsağın rektum olarak adlandırılan son kısmını  tuttuğunda proktit olarak  adlandırılmaktadır. Kalın barsaktaki iltihap  barsaktaki suyun emilmesine engel olduğu gibi barsağa su sızmasına da sebep olduğundan ishale neden olur. İltihap genellikle barsakta yaralar ve ülserlerin  oluşumu ile birliktedir ve bu da ishalin kanlı olmasına ve karın ağrısına yol açar.

Ülseratif kolitin belirtileri (semptomları) nelerdir ? ulseratif_kolit_gastrointestinal
ÜK in en çok bilinen semptomları  ishal, acil dışkılama hissi, karın ağrısı ve dışkılama birlikte veya dışkılama olmaksızın oluşan rektal kanamadır (rektal kanama = makattan kan gelmesi).   Bazı hastalar kendilerini iştahsız, yorgun hissedebilir ve kilo kaybetmiş olabilirler. Kanama genelde  hafif olmakla birlikte bazen ciddi seviyede olabilir ve  anemi (kansızlık) meydana gelebilir. Eklem ağrısı, gözlerde şişlik ve kızarma ve karaciğerle ilgili problemler görülebilir.  Bu problemler  kolit düzeldikten sonra iyileşebilmektedir.

Ülseratif kolit genellikle iyileşme ve  nüksetme  dönemleri (remisyon ve  relaps dönemleri)  ile giden  bir hastalıktır. Hastaların yarısında hastalık sadece hafif belirtilerle seyrederken diğerlerinde ateş, kanlı ishal, bulantı ve karın ağrıları  vardır. Şiddetli belirtileri (semptomları)  olan ülseratif kolitli hastaların hastaneye yatırılarak tedavi edilmeleri ve bazı durumlarda cerrahi tedavi gerekebilir. Kanama toksik megakolon hastalığın iki önemli komplikasyonudur

Bağlı Siteler: www.siskinlik.com

Hastane Tel: 0212 4143253- 4143000 / Dahili:22346 Endoskopi: 22101 Sekreter: 0544 282 86 44 Sekreter Gsm: 0537 452 16 75 Gsm: 0532 218 23 95
Tüm haklari saklidir www.drmurattuncer.com 2007